En afbalanceret og varieret kost

Kroppen har brug for en varieret og afbalanceret kost for at sikre, at den får de nødvendige næringsstoffer. Retningslinjer for en næringsrig kost omfatter:

  • Den rette mængde makronæringsstoffer – energigivende kulhydrater, højt fiberindhold, lavt fedtproteinindhold og umættet fedt
  • Et balanceret tilskud af mikronæringsstoffer – vitaminer, mineraler og sporelementer
  • En kost med et lavt sukkerindhold
  • En begrænset natriumindtagelse
  • Masser af farverig frisk frugt og grønt for at få de vigtige næringsstoffer – mindst fem portioner om dagen er en god start, men stil efter syv portioner
  • En passende hydrering – mindst to liter vand hver dag for at sikre, at kroppen ikke bliver dehydreret

Andre nærende livsstilsvaner:

  • Begræns indtagelsen af alkohol
  • Begræns indtagelsen af salt
  • Undgå rygning

Balance i løbet af dagen

Hvad du spiser, er vigtigt, men når du spiser, er det yderst vigtigt, at kroppen næres.

  • Start dagen med en næringsrig morgenmad og god væsketilførsel for at genopfylde med vigtige næringsstoffer og vand, der er gået tabt i løbet af natten. En god morgenmad fylder dig med energi til dagen og kickstarter dit stofskifte.
  • Passende portionsstørrelser og næringsrige mellemmåltider i løbet af dagen kan være med til at regulere energiniveauet og forebygge energidyk og -stigninger, hvilket sommetider fører til dumme kostvalg og ringe ernæring. En god måde at styre din energi- og fødevareindtagelse på er at spise fem mindre måltider om dagen frem for tre større måltider.
  • Et let og afbalanceret tidligt aftenmåltid, herunder masser af frisk frugt og grønt, kan gøre, at kosten fordøjes lettere i forhold til en tung middag, der indtages lige inden sengetid.