Kulhydrater

Kulhydrat er en overordnet betegnelse for en gruppe næringsstoffer, der omfatter sukker, stivelse og kostfibre. Sukker og stivelse kan fordøjes, men fibre er ufordøjelige og udgør den såkaldte fiberrige kost.

Kulhydrater:

  • Er de makronæringsstoffer, vi har brug for i størst mængde
  • Forsyner kroppens primære energ i kilde
  • Er nødvendige for, at kroppens centrale nervesystem, nyrer og hjerne kan fungere ordentligt ved at forsyne den med glukose
  • Hjælper muskel strukturen – her under vores hjerte– med at fungere ordentligt

Der findes to former for kulhydrater: simple og komplekse.

Simple kulhydrater

De mest simple kulhydrater er sukker som f.eks. glukose, sukrose (hvidt sukker) og laktose (mælkesukker).

Fødevarer med et højt indhold af enkeltsukker plejer at være raffineret og indeholder som regel færre vigtige vitaminer og mineraler.

De fordøjes og optages hurtigt af kroppen og giver dermed en hurtigtvirkende energikilde. Men det kan forårsage kraftige stigninger og fald i blodsukkerniveauet, hvilket kan gøre, at du hurtigere føler dig sulten, end hvis du spiste komplekse kulhydrater med et højt fiberindhold.

Fødevarer med simple kulhydrater:

  • Visse former for frugt og grøntsager, frugt juice, yoghurt, honning og muffins.

Komplekse kulhydrater

Komplekse kulhydrater, som f.eks. stivelse, fordøjes langsommere end enkeltsukker.

Komplekse kulhydrater består af en række forskellige simple kulhydratenheder, der er bundet sammen.

De nedbrydes under fordøjelsesprocessen til enkeltsukker. Den tid, det tager at nedbryde dem, betyder, at de fordøjes og optages af kroppen langsommere.

Fødevarer med komplekse kulhydrater:

  • Grøntsager, fuldkornsbrød, kornprodukter, bælgfrugter og pasta.
  • Frugter og grøntsager, fuldkorn, brune ris og fuldkornspasta

Prøv at undgå eller begrænse fødevarer med et højt indhold af raffineret sukker, som f.eks. slik og sodavand. Wienerbrød og kager indeholder både meget fedt og sukker og kan dermed være meget energi- og kalorieholdige.